السبت، 30 مارس 2013

بيان الهيئة الشرعية للحقوق والإصلاح بشأن مفاوضات قرض صندوق النقد الدولي

بيان الهيئة الشرعية للحقوق والإصلاح بشأن مفاوضات قرض صندوق النقد الدولي

الحمد لله رب العالمين، وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد و آله وصحبه أجمعين، أما بعد :

فإن الهيئة الشرعية وقد تناقلت وسائل الإعلام المختلفة أخبارًا عن مفاوضات الحكومة مع صندوق النقد الدولي للحصول على قرض، وبإزاء كثير من الأسئلة فقد أصدرت الهيئة الشرعية البيان التالي:

أولًا: حرم الله تعالى الربا تحريمًا قطعيًا وشدد النكير على أهله فى كل شريعة منزلة، من غير فرق بين كثيره وقليله، وربا الديون من الربا المحرم بإجماع العلماء.

ثانيًا: الاقتراض بالربا عمل لا تبيحه حاجة فردية أو مجتمعية، وإنما تبيحه الضرورة التى تبيح أكل الميتة لمضطر، والضرورة التى تبيح الاقتراض الربوي تقدر بقدرها من غير توسع أو زيادة على دفع الضرورة.

ثالثًا: على المسئولين وولاة الأمر أن يبحثوا عن البدائل الشرعية المباحة والمتاحة، واستنفاد كل وسع فى اجتناب الاقتراض الربوي، والمعلوم من قيادة البلاد –وفقها الله- تحريمها للربا وبعدُها عن التعامل به.

رابعًا: يقع عبء تقدير الضرورة المبيحة للاقتراض الربوي على أهل العلم الشرعي والاختصاص الاقتصادي، والأصل أنه لا مدخل للعامة ولا لآحاد طلبة العلم فى مثل هذه النوازل.

نسأل الله تعالى أن يوفق قادة البلاد إلى تحري الحلال واجتناب الحرام ، وبذل الأسباب فى تقوية اقتصاد البلاد ، وترشيد الإنفاق والاستهلاك، واسترداد أموال البلاد المنهوبة والمهربة،
وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين.


السبت، 23 مارس 2013

The Role of Financial Accounting in Business

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
This paper is meant to give an informative view on how financial accounting is used to help small and large businesses make positive and safe financial decisions. It is designed to help small business owners without a vast knowledge or understanding of accounting or of financial reports achieves maximum growth. We will examine the importance of financial reports as well as being able to account for a company’s assets and spending. Through proper accounting and reporting companies have a better way of assimilating what areas can be improved by comparing the reports of prior years and evaluating the differences in what was done then and now. It helps to provide a guide as to what actions the company may want to take to in order to improve or hold its place in its industry.

Financial reports are a necessary tool used by investors and potential investors to see how a company functions and stands financially. It is a deciding factor in what and how much will an investor invest in a company. It is also used to analyze and assess a companies potential areas of growth as well as its areas of loss. It is also a way for a company to track its earnings and losses of past years. It can be used to asses the effect of company trends and see how they may have affected the company whether positive or negatively. Looking at the managers annual report helps to determine some of the reoccurring factors that have affected the financial statements and give clues on what can be done to avoid potentially dangerous financial events in the future. The reports also come in handy when having to refer back to companies financial statements when being audited. Financial reports can be also is used to determine what the company’s expected future shares will be sold at.
When putting together a financial report there are four parts that are needed. These four parts are the key elements that are needed in order to accurately show the companies financial standings in the report. The parts are: balance sheets, income statements, cash flow statements, and the statements of shareholders’ equity. Each statement shows the companies financial flow, where, and how the money is being spent. The financial statements work as follows:

The balance sheet:

The balance sheet shows what the company’s assets are and what it owes for its assets also known as liabilities. It also gives you an idea of the company’s assets that are of a proprietary nature. These are also known as the companies "intangibles". The intangible assets can include anything from name branding, logos, and licenses. This information is very valuable and if properly maintained can show what is owed at any given time.

The cash flow statement:

The cash flow statement shows what, where, how the company spends its money. It also shows the money that the company is owed but has not yet received.

The income statements:

The income statement shows what money in received by the company for product sales and the different services offered by a company. The income statement is also known as the profit and loss statement. It is used to show the company’s investors and its managers how the company made and lost money.

The statement of shareholders’ equity:

The statement of shareholders’ equity shows the changes in the shareholders equity. It shows the remaining assets that are spread amongst the shareholders as individuals.

As mentioned earlier a companies financial statements stand as a valuable resource for businesses to relay their financial standings to potential investors as well as account for their assets and expenditures in case they are ever required to show appropriate records for auditing purposes. Businesses truly benefit when they have good financial reports. Many companies outsource their accounting departments to companies that specialize in keeping the records of small businesses. These companies represent the small business in times of auditing and are bonded to take the responsibility of accounting errors, thus taking the stress off the mall business owner; however it is still the small business that is responsible for its growth. It is in the hopes that this presentation has been informative and has stressed the importance of good accounting and the advantages of having updated financial reports.

الخميس، 21 مارس 2013

How to face problems?

DO YOU WANT TO BECOME AN EXAMPLE ?


In our whole life we face different kind of problems and after each problem the major question arise in our mind is "Why Me?". Why Allah choose me for this problem?. Why Allah send this difficulty on me?. In the whole world why me?. On each problem either it is in shape of death of some close relative, loss in the wealth or business and loss of health etc. Always we first say Why Me, Why Me. We always think that we are the favorite of Allah. On which basis we think like that nothing, just assumption. We spend all our life against the communication of Holy Quran and despite all our wrong deeds we assume that Allah will not send His wrath on me. 
The most important thing is "Me". All the people will die but not "Me". All the people will face downfall but not "Me". All the people will loose their health and wealth but not "Me". We always smiles on the problems of the others but have no right to other people to smile on "Me". We never forgot or forgive the others on their mistake but expect that all others will forgive "Me".
To understand why it happened with "Me" kindly read the verse of Holy Quran as mentioned below:

"So We made them an example to those who witnessed it and those who came after it, and an admonition to those who guard (against evil)".
(Para No:1 & Verse No: 66)

Allah made us an example to those who witness us . If we will not act upon the communication of the Holy Quran then He send his wrath in shape of many ways and when we face the difficulty we start crying and weeping on that problem. We want that this problem will shift to some other one. If some our close relative died then we wish that it will never happened, some other died but not our relative. We just enjoy the bomb blast news on the television and nothing feel, but when we are also affected of the same incident then we behave like dooms day. 
We never analysis  our mistakes and faults, we always blame to Allah that why He send such problem on "Me". First of all i and we need to change this "Me". We are all same and if some problem and punishment was given to any one then the same wrath will be on our own self.

3 Honest Ways to Raise Startup Money

Create a healthy foundation for your business by combining enthusiasm with honesty.
Entrepreneurs tend to exaggerate. They exaggerate the success of their business when talking to startup investors. They exaggerate the market potential of their products to find distribution partners. They exaggerate the soundness of their strategy to recruit employees. Funding your business without exaggerating isn't easy, but there's a clear line between optimistic exaggeration and outright fabrication. Here are some guidelines to help you get your startup off the ground without selling your soul or spinning a web of lies.

Develop financial projections that are rooted in verifiable assumptions
Venture capital firms and angel investors typically want to see financial projections that shoot up like a hockey stick. Entrepreneurs often feel compelled to exaggerate projections to look like their businesses can reach a billion dollars of market value in a few years. There's no point in just fabricating a set of projections that aren't based on reality. One way to build a set of realistic projections is to start with business drivers that can be discussed and debated with investors. For example, if you're selling widgets that depend on the cost of oil, develop a set of financial projections that link market value to the number of widgets you plan to sell and the changing price of oil. This will show billion-dollar market value and allow investors to understand what assumptions you're basing your growth on.
Write paychecks that don't bounce, but increase as the business grows
One of the most difficult tasks for entrepreneurs is to convince talented employees to join the team and stay on the team before their company is profitable or stable. As a startup business owner, you're faced with a choice: Pay your employee a market salary (say $150,000 per year) and take a bet that you can grow the business to justify the salary, or share risk with your employee by paying a below-market salary (say, $75,000 per year) plus equity incentives (worth $75,000 or more). Most experienced entrepreneurs will tell you that it makes more sense to share risk with your employees until you have funding or until your product line gets market traction. While this makes sense, it often puts the entrepreneur in the precarious position of having to recruit employees by exaggerating how likely the prospects of venture funding are, how developed the company's strategy is, or how popular the company's products are.
Employees are usually the first to know when funding prospects dry up, strategies fail and products don't sell, so it's better to be upfront about the risks of joining a young company. But enable new recruits to share in the rewards of business success immediately rather than waiting for their equity to appreciate. For example, one clever way to share risk with your new recruits is to outline a path to increase their base salaries as the business grows. For example, offer to increase a base salary from $75,000 to $100,000 when the company hits certain milestones, then again to $150,000 when profitability is attained. Put this in writing in the offer letter. This compensation plan will cost less than promising to pay out bonuses, which get spent then forgotten, or subsequent equity grants, which get expensive for the company if they are granted many times.
Get your clients to compete to be firstSuccessful entrepreneurs love to tell stories about how they got their first client. While working out of a closet or a garage, they print up business cards with a prestigious address and fancy logo and close the deal. That's what it takes to sell. Exaggerating the stability or size of your enterprise to secure your first client is the stuff of legend. Even if your product isn't ready, you can use a similar approach to raise money for your business by getting investors and business partners--who can provide financial support--to compete to be first. There's a certain prestige in being part of the first group of investors, partners or customers to help launch a business. Create the feeling of exclusivity. Require an invitation to use your beta product. Generate buzz about your product plans and your team among blogs that investors read. There's less need to exaggerate if you can set expectations that your product is still being tested among early adopters.

السبت، 16 مارس 2013

The International Monetary Fund (IMF)

The International Monetary Fund (IMF) is an international 

organization that was initiated in 1944 at the Bretton Woods 

Conference and formally created in 1945 by 29 member 

countries. The IMF's stated goal was to stabilize exchange

 rates and assist the reconstruction of the world’s international

 payment system post-World War II. Countries contribute 

money to a pool through a quota system from which countries

 with payment imbalances can borrow

 funds temporarily. Through this activity and others such as 

surveillance of its members' economies and policies, the IMF 

works to improve the economies of its member countries.

 The IMF describes itself as “an organization of 188 countries,

 working to foster global monetary cooperation, secure 

financial stability, facilitate international trade, promote high

 employment and sustainable economic growth, and reduce 

poverty around the world. The organization's stated 

objectives are to promote international economic cooperation,

 international trade, employment, and exchange rate stability,

 including by making financial resources available to member 

countries to meet balance of payments needs. Its 

headquarters are in Washington, D.C.United States.

Member countries

The 188 members of the IMF include 187 members of the UN and the Republic of Kosovo. All members of the IMF are alsoInternational Bank for Reconstruction and Development (IBRD) members and vice versa.
Former members are Cuba (which left in 1964 and the Republic of China, which was ejected from the UN in 1980 after losing the support of then U.S. President Jimmy Carter and was replaced by the People's Republic of China.However, "Taiwan Province of China" is still listed in the official IMF indices. Apart from Cuba, the other UN states that do not belong to the IMF are North KoreaAndorraMonacoLiechtenstein, and Nauru. Also non-members are Cook IslandsNiueVatican CityPalestine and the states with limited recognition (other than Kosovo).
The former Czechoslovakia was expelled in 1954 for "failing to provide required data" and was readmitted in 1990, after the Velvet RevolutionPoland withdrew in 1950—allegedly pressured by the Soviet Union—but returned in 1986.

الخميس، 14 مارس 2013


حصــــص صنــــــــدوق النقــــــــد الـــــدولي

اكتتابات الحصص تولد معظم الموارد المالية لصندوق النقد الدولي. يخصص حصة لكل بلد عضو في الصندوق و تعتمد بشكل عام على حجمه النسبي في الاقتصاد العالمي. تحدد حصة البلد التزامه المالي الأقصى تجاه الصندوق و قوته التصويتية و لها تأثير على امكانية وصوله لتمويل الصندوق . الحصص الاجمالية لنهاية تموز 2006 كانت 213.5 مليارمن وحدات حقوق السحب الخاصة (حوالي 317 $ ملياردولار).كيف يحدد صندوق النقد الدولي حصة البلد العضو؟يحدد حصة العضو بشكل عام وضعه الاقتصادي بالنسبة للأعضاء الآخرين. تؤخذ عدة عوامل اقتصادية بعين الاعتبار في تحديد التغير بالحصص، بما فيها اجمالي الناتج المحلي، عمليات الحساب المتداولة / الحالية و الاحتياطيات الرسمية. عندما تنضم دولة لصندوق النقد الدولي، يحدد لها حصة أولية ضمن نفس نطاق حصص الأعضاء الحاليين الذين يعتبرهم الصندوق قابلين للمقارنة بشكل عام بالحجم الاقتصادي و الخصائص. يستخدم صندوق النقد الدولي مجموعة من الصيغ للحصص لتوجيه تقييم الوضع النسبي للعضو.تحررالحصص بوحدات حقوق السحب الخاصة، وحدة حساب صندوق النقد الدولي. أكبر عضو في صندوق النقد الدولي هو الولايات المتحدة الأمريكية و لها حصة 3.1 مليون من وحدات حقوق السحب الخاصة (حوالي 4.6 $ مليون دولار).ماهي وظائف الحصص؟ان حصة العضو تحدد النواحي الأساسية في علاقته المالية و التنظيمية مع صندوق النقد الدولي، و تتضمن:الاكتتابات. يحدد اكتتاب حصة العضو أقصى مبلغ من الموارد المالية الذي يلتزم العضو بتقديمه الى صندوق النقد الدولي. يجب على العضو دفع اكتتابه بالكامل عند الانضمام الى الصندوق: يجب دفع 25% من المبلغ بوحدات حقوق السحب الخاصة أو بالعملات الشائعة القبول ( مثل الدولار الأمريكي، اليورو، الين، أو الجنيه الاسترليني) بينما يدفع الباقي بعملة العضو.اكتتابات الحصصان العضوية في الصندوق تنعكس كموجود مساو لحصة العضو. تحدد الحصة عند قبول العضوية و تتم زيادتها دوريآ من خلال مراجعة الحصص العامة. يتم دفع اكتتاب الحصة و الزيادات التالية لها بالعملة المحلية (75 %) و بالموجودات الاحتياطية (25 %) ماعدا زيادة 1978 و التي دفعها كليآ بالعملة المحلية. تحررالحصص بوحدات حقوق السحب الخاصة لكن يعبر عنها بالعملة المحلية في دفاتر جهة الايداع.ان حساب صندوق النقد الدولي رقم 1 و رقم 2 و حساب الصندوق للأوراق المالية تعود ملكيتها لصندوق النقد الدولي على الرغم من أن ممتلكات الصندوق من عملة العضو ممسوكة في حسابات جهة الايداع.أوليآ، يتم تسجيل اكتتابات الحصة بقيمة العملة المحلية على أساس التكلفة التاريخية / الأصلية. كلما قام الصندوق باعادة تقييم ممتلكاته بعملة العضو لتنعكس أسعار الصرف الحالية، يجب ان يتم كذلك اعادة تقييم اكتتاب العضو في صندوق النقد الدولي بنفس سعر الصرف. القوة التصويتية. تحدد الحصة بشكل كبير القوة التصويتية للعضو على قرارت صندوق النقد الدولي. كل عضو في صندوق النقد الدولي لديه 250 صوت أساسي بالاضافة الى صوت اضافي لكل 100.000 من وحدات حقوق السحب الخاصة في الحصة. و بالتالي فللولايات المتحدة 371. 743 صوتآ ( 17.08 بالمائة من اجمالي الأصوات) و بالو لها 281 صوت (0.01 بالمائة من اجمالي الأصوات).امكانية الحصول على التمويل. مبلغ التمويل الذي يمكن للعضو الحصول عليه من صندوق النقد الدولي ( حد استخدام الموارد) يعتمد على حصته. وفق اتفاقات انتمائية استعدادية و ممددة ، فيمكن للعضو ، على سبيل المثال، أن يستدين لما يصل ل100 بالمائة من حصته سنويآ و 300 بالمائة تراكميآ. بكل الأحوال، قد يكون الحصول على التمويل أعلى في ظروف استثنائية. مخصصات حقوق السحب الخاصة. توضع حصة العضو من مخصصات حقوق السحب الخاصة العامة بالتناسب مع حصته.
هذه المقالة نشرت أصلا في المدونة : حصص صندوق النقد الدولي كتبت بواسطة فاديا بيرقدار

صنــــدوق النقـــــد الــــــدولي


صنــــدوق النقـــــد الــــــدولي


ما هو صندوق النقد الدولي؟ تم تصور مفهوم صندوق النقد الدولي – المعروف أيضآ ب" imf " أو " الصندوق" في مؤتمر للأمم المتحدة عقد في بريتون وودز في مدينة هامشاير في الولايات المتحدة الأميريكية في تموز 1944.معلومات سريعة عن صندوق النقد الدولي·الأعضاء الحاليون: 184 بلد· الموظفون: حوالي 2.716 موظف من 165 بلد·الحصص الاجمالية: 317 مليار دولار$ (لنهاية 31/07/2006)· القروض غير المسددة: 28 مليار مقدمة ل 74 بلد ، منها 6 مليارات ل 56 بلد وفق شروط تيسيرية (لنهاية 31/07/2006)· المساعدة الفنية المقدمة: 429.2 شخص سنوي خلال السنة المالية2006 · استشارات الاشراف المنجزة تتضمن: 128 بلد خلال السنة المالية2006، منها 122نشرت طوعيآ معلومات عن استشاراتهم.تحدد المادة 1 من اتفاقية تأسيس صندوق النقد الدولي المسؤوليات الرئيسية لصندوق النقد الدولي:· تعزيز التعاون النقدي الدولي· تيسير الانتشار و النمو المتوازن للتجارة العالمية· دعم استقرارية أسعار الصرف· المساعدة في تأسيس نظام مدفوعات متعدد الأطراف،· توفير الموارد (وفق شروط وقائية ملائمة) للأعضاء الذين يواجهون صعوبات في ميزان المدفوعاتنشاطات صندوق النقد الدولي
بشكل عام أكثر، فان صندوق النقد الدولي مسؤول عن ضمان استقرار النظام النقدي و المالي الدولي – نظام المدفوعات الدولية و أسعار الصرف مابين العملات الوطنية التي تمكن من حدوث تجارة بين البلدان. يسعى الصندوق لدعم النمو و الحد من الفقر. و يعمل ضمن ثلاث مهام رئيسية – الاشراف، المساعدة الفنية، و التسليف – لانجاز هذه الأهداف.· يعمل صندوق النقد الدولي على دعم النمو العالمي و الاستقرار الاقتصادي – و بالتالي يمنع الأزمات الاقتصادية - من خلال تشجيع البلدان على اعتماد سياسات اقتصادية سليمة الاشرافهو الحوار المنتظم و النصح المتعلق بالسياسة الذي يقدمه صندوق النقد الدولي لكل عضو من أعضائه. بشكل منتظم:1. عادة، مرة سنويآ، يقوم صندوق النقد الدولي بتقييمات مفصلة للوضع الاقتصادي لكل بلد عضو.2. يناقش مع سلطات البلد السياسات التي تؤدي غالبآ الى أسعار صرف مستقرة و الى اقتصاد نام و مزدهر. يكون للدول الأعضاء الخيار بنشر تقييم الصندوق، و تميل الأغلبية الشاملة للبلدان للشفافية وجعل المعلومات الشاملة عن الاشراف الثنائي متوفرة للعموم.3. كما يجمع صندوق النقد الدولي المعلومات من الاستشاريين المستقلين الأفراد لتشكيل تقييمات عن التطورات و الآفاق العالمية و الاقليمية .4. تقدم المساعدة الفنية و التدريب - غالبآ بشكل مجاني- لمساعدة الدول الأعضاء في تعزيز قدراتهم على وضع و تطبيق السياسات الفعالة. يقدم المساعدة الفنية في عدة مجالات، بما فيها السياسة المالية، السياسات النقدية و سياسات أسعار الصرف، الاشراف على النظام المصرفي و المالي و الأنظمة و الاحصاءات.5. في حال واجهت الدول الأعضاء مصاعب في تمويل ميزان مدفوعاتها. كما أن صندوق النقد الدولي هو صندوق يمكن استخدامه للمساعدة في النهوض.6. توفير المساعدة الفنية لاعطاء الدول الأعضاء مجال التنفس الذي تحتاجه لتصحيح مشاكل ميزان المدفوعات. يتم وضع برنامج للسياسة يدعمه تمويل الصندوق من قبل السلطات الوطنية بالتعاون الموثق مع صندوق النقد الدولي و المساعدة المالية المستمرة مشروطة بالتطبيق الفعال لهذا البرنامج.7. كما يعمل صندوق النقد الدولي بنشاط على الحد من الفقر في بلدان العالم بشكل مستقر و بالتعاون مع البنك الدولي و منظمات أخرى.8. يقدم صندوق النقد الدولي الدعم المالي من خلال خدمة التسليف التيسيرية – تسهيل النمو و الحد من الفقر (prgf ) و تسهيل الصدمات الخارجية (esf ) – و من خلال التخفيف من أعباء الديون بمبادرة الدول الفقيرة المثقلة بالديون (hipc ) و مبادرة التخفيف من أعباء الديون المتعددة الأطرافحوكمــــة و تنظيــــم صنــــدوق النقـــــد الدولـــــيان صندوق النقد الدولي محاسب من قبل حكومات الدول الأعضاء . في قمة هيكليته التنظيمية يوجدمجلس الحكام، و الذي يتألف من حاكم واحد من كل من البلدان 184 الأعضاء في صندوق النقد الدولي. يجتمع كل الحكام مرة كل عام في الاجتماعات السنوية لصندوق النقد الدولي - البنك الدولي. 24 من الحكام هم في اللجنة النقدية المالية الدولية ( imfc ) و يجتمعون مرتين سنويآ . العمل اليومي لصندوق النقد الدولي يتم في مقره المركزي في واشنطن دي سي من قبل الأعضاء الأربعة و العشرين للمجلس التنفيذي و يتم توجيه هذا العمل من قبل اللجنة النقدية المالية الدولية ( imfc ) و يدعمه الموظفون المهنيون . المدير العام هو رئيس موظفي صندوق النقد الدولي و رئيس المجلس التنفيذي، و يعاونه ثلاثة نائبي مدراء. التنظــــيم – الهيئـــــــــات المحاســــــبيةتم تنظيم صندوق النقد الدولي ضمن عدة هيئات محاسبية تتضمن:· ادارة العمليات العامة· ادارة حقوق السحب الخاصة· و عدة حسابات مدارةتتألف ادارة العمليات العامة من حساب الموارد العامة (gra ) ، حساب الدفع الخاص (sda) و حساب الاستثمار (ia). معظم نشاطات الصندوق المالية تحصل في حساب الموارد العامة ، حيث يتم استلام دفعات الحصص و يقوم الأعضاء بشراء (اقتراض) عملات الأعضاء الآخرين و اعادة شراء عملاتهم الخاصة. من يدفع لصندوق النقد الدوليان موارد صندوق النقد الدولي تقدمها الدول الأعضاء، بشكل رئيسي من خلال دفع الحصص، و التي تعكس بشكل عام الحجم الاقتصادي لكل بلد. المبلغ الاجمالي للحصص هو أهم عامل يحدد استطاعة تسليف صندوق النقد الدولي. النفقات السنوية لتشغيل الصندوق يغطيها بشكل أساسي الفرق بين ايصالات الفائدة ( على القروض المعلقة) و دفعات الفائدة ( على "ودائع" الحصص).هذه المقالة نشرت أصلا في المدونة : صندوق النقد الدولي كتبت بواسطة فاديا بيرقدار



الأربعاء، 13 مارس 2013

How to Learn Computer Accounting

Computer accounting software programs such as Simply Accounting, Peachtree, ACCPAC, Microsoft Office and QuickBooks have revolutionized the field of accounting by helping businesses extract data, prepare reports and analyze the information. The best way to learn computer accounting is to take a class at a trade school, community college or university, supplement your studies with additional books, CD-ROMs and online and print publications and gain real-world experience on an internship with an accounting firm or bank.


Instructions


    • 1
      Enroll in computer accounting classes at a vocational/trade school, community college, or university, where you can learn how to use common accounting software applications. Although some institutions will not have specific "computer accounting" classes, most schools with accounting programs will offer courses that focus on technology. You can also take a class from an online school such as Charter College or Ashworth College; here you'll review the basics of accounting and then learn how to use accounting software.
    • 2
      Supplement your coursework with a book or book/CD-ROM package such as Donna Kay's "Computer Accounting with QuickBooks Pro 2010" or Carol Yacht's "Computer Accounting with Peachtree Complete 2009 with CD-ROM." These cover the ins and outs of each program with step-by-step instructions, pictures and screenshots.
    • 3
      Work through self-contained sessions on tutorial DVDs such as Laura Madeira's "QuickBooks Essentials LiveLessons: For All QuickBooks Users," which contains self-paced, personal video instruction. If you can take on something more challenging, try "Mastering Microsoft Office Made Easy Training Tutorial: CPE (Continuing Professional Education) Edition for EAs/CPAs/Accountants," which includes 164 video lessons and 15 classroom manuals that walk you step-by-step through software.
    • 4
      Stay up to date with the latest developments in computer accounting by reading online and print publications such as "Journal Of Construction Accounting & Taxation," "Accounting Today," "Journal of Accountancy," "International Journal of Accounting Information Systems" and "Journal of Emerging Technologies in Accounting."
    • 5
      Get an internship with a local accountant, bank or CPA firm through your school's business department. Some schools may offer credit for internships or even internship opportunities. There's no better way to learn computer accounting than combining classroom theory with practical experience. You'll be expected to be familiar with accounting fundamentals---accounts receivable, general ledger, accounts payable, inventory, payroll, bill payment, etc.----as well as the basics of computer accounting.

الثلاثاء، 12 مارس 2013

حوكمة الشركات


حوكمة الشركات هي القوانين والقواعد والمعايير التي تحدد العلاقة بين إدارة الشركة من ناحية وحملة الأسهم وأصحاب المصالح أو الأطراف المرتبطة بالشركة (حملة السندات، العمال، الموردين، الدائنين، المستهلكين) من ناحية أخرى، وتشملحوكمة الشركات العلاقات بين المصالح المختلفة والأهداف وإدارة الشركة. أصحاب المصالح الأخرى تشمل العمال (الموظفين)، والعملاء والدائنين (مثل المصارف، وحاملي السندات)، والموردين، والمنظمين، والمجتمع بأسره. وفى الشركات غير الهادفة للربح أو المنظمات الأخرى عضوية المساهمين "" يعني "أعضاء" في النص أدناه (إن وجد).
وحوكمة الشركات هو موضوع متعدد الأوجه. والموضوع الهام في حوكمة الشركات هو ضمان المساءلة من بعض الأفراد في المنظمة من خلال الآليات التي تحاول تقليل أو القضاء على المشكلة الرئيسية للعامل. والخيط ذا الصلة ولكن المنفصل من المناقشات يركز على أثر وجود نظام لحوكمة الشركات في تحقيق الكفاءة الاقتصادية، مع تركيز قوي على رفاهية المساهمين. ولا تزال هناك جوانب أخرى لموضوع حوكمة الشركات، مثل رأي أصحاب المصلحة ونماذج إدارة الشركات في جميع أنحاء العالم ).
وهناك اهتمام متجدد في ممارسات حوكمة الشركات من الشركات الحديثة منذ عام 2001، لا سيما بسبب انهيار عدد من الشركات الاميركية الكبرى مثل شركة انرون وورلد كوم المحدودة. وفي عام 2002، قامت الحكومة الفيدرالية الأمريكية بتمرير قانون ساربانيس أوكسلي Sarbanes-Oxley، لاستعادة ثقة الجمهور في إدارة الشركات.

التعريف

ويعرف الكاتب "Gabrielle O'Donovan" "حوكمة الشركات"، بأنها 'السياسات الداخلية التي تشمل النظام والعمليات والأشخاص، والتي تخدم احتياجات المساهمين وأصحاب المصلحة الآخرين، من خلال توجيه ومراقبة أنشطة إدارة الأعمال الجيدة مع، الموضوعية والمساءلة والنزاهة. فالإدارة السليمة للشركات تعتمد على التزام السوق الخارجية والتشريعات، بالإضافة إلى ثقافة صحية تشمل ضمانات للسياسات والعمليات '.
ويكمل أودونوفان ان 'النوعية الملحوظة في إدارة الشركات يمكن أن تؤثر على سعر السهم، فضلا عن التكلفة اللازمة لزيادة رأس المال. والجودة هي التي تحددها الأسواق المالية والتشريعات وغيرها من قوى السوق الخارجية بالإضافة إلى كيفية تنفيذ السياسات والعمليات، وكيفية قيادة الناس. والقوى الخارجية هي، إلى حد كبير، خارجة عن دائرة السيطرة على أي إدارة. اما البيئة الداخلية فهي مسألة مختلفة تماما، فعروض الشركات فرصة لتمييزها عن المنافسين من خلال ثقافتها الإدارية. وحتى الآن، هناك الكثير من النقاش حول حوكمة الشركات ويتركز على السياسة التشريعية، لردع الأنشطة الاحتيالية وسياسة الشفافية التي تضلل المديرين التنفيذيين لعلاج الأعراض وليس الأسباب.
وهو نظام لتنظيم وتشغيل والسيطرة على الشركة بهدف تحقيق الأهداف الاستراتيجية طويلة الأجل لإرضاء المساهمين والدائنين والعاملين والعملاء والموردين، والامتثال للمتطلبات القانونية والتنظيمية، فضلا عن الوفاء بالمتطلبات البيئية المحلية واحتياجات المجتمع.
وفى تقرير من SEBI جنة (الهند) على حوكمة الشركات يعرف حوكمة الشركات بأنه القبول من جانب الإدارة لحقوقه غير القابلة للمساهمين والمالكين الحقيقيين للشركة وبدورهم كأمناء نيابة عن المساهمين. فهو يقع في الالتزام بالقيم، عن القيام بأعمالهم والأخلاقية عن أي تمييز بين الأموال الشخصية والشركات في إدارة الشركة. " والتعريف مستمد من مبدأ غاندي للوصاية، والمبادئ التوجيهية للدستور الهندي. ويعتبر حوكمة الشركات من الأخلاق وهو واجب أخلاقي.

Corporate governance


Corporate governance involves regulatory and market mechanisms, and the roles and relationships between a company’s management, its board, its shareholders and other stakeholders, and the goals for which the corporation is governed. Lately, corporate governance has been comprehensively defined as "a system of law and sound approaches by which corporations are directed and controlled focusing on the internal and external corporate structures with the intention of monitoring the actions of management and directors and thereby mitigating agency risks which may stem from the misdeeds of corporate officers."
In contemporary business corporations, the main external stakeholder groups are shareholders, debtholders, trade creditors, suppliers, customers and communities affected by the corporation's activities. Internal stakeholders are the board of directorsexecutives, and other employees.

Much of the contemporary interest in corporate governance is concerned with mitigation of the conflicts of interests between stakeholders. Ways of mitigating or preventing these conflicts of interests include the processes, customs, policies, laws, and institutions which have an impact on the way a company is controlled. An important theme of corporate governance is the nature and extent of accountability of people in the business.

A related but separate thread of discussions focuses on the impact of a corporate governance system on economic efficiency, with a strong emphasis on shareholders' welfare. In large firms where there is a separation of ownership and management and no controlling shareholder, the principal–agent issuearises between upper-management (the "agent") which may have very different interests, and by definition considerably more information, than shareholders (the "principals"). The danger arises that rather than overseeing management on behalf of shareholders, the board of directors may become insulated from shareholders and beholden to management. This aspect is particularly present in contemporary public debates and developments in regulatory policy.(seeregulation and policy regulation).
Economic analysis has resulted in a literature on the subject. One source defines corporate governance as "the set of conditions that shapes the ex postbargaining over the quasi-rents generated by a firm. The firm itself is modelled as a governance structure acting through the mechanisms of contract,possibly in tandem with corporate finance.

There has been renewed interest in the corporate governance practices of modern corporations, particularly in relation to accountability, since the high-profile collapses of a number of large corporations during 2001-2002, most of which involved accounting fraud. Corporate scandals of various forms have maintained public and political interest in the regulation of corporate governance. In the U.S., these include Enron Corporation and MCI Inc. (formerly WorldCom). Their demise is associated with the U.S. federal government passing the Sarbanes-Oxley Act in 2002, intending to restore public confidence in corporate governance. Comparable failures in Australia (HIHOne.Tel) are associated with the eventual passage of the CLERP 9 reforms. Similar corporate failures in other countries stimulated increased regulatory interest (e.g., Parmalat in Italy).


الاثنين، 11 مارس 2013

E-Commerce_benefits


e-commerce_benefits


  1. This is cheap to implement and maintain compared to traditional business model Organizations doing e-commerce are getting orders through the web that they would have received anyway, so the revenue isn't incremental.
      
  2. This is accurate and everyone can rely on the data However, these companies are realizing considerable cost savings because the orders are more accurate, and the handling cost per order is lower because fewer human hands touch each order.
      
  3. Helps making manufacturing decisions easier The web also allows customers to order specific items, and organizations can build to order, which reduces unwanted inventory. In this way, e-commerce makes just-in-time (JIT) manufacturing easier and reduces the parts needed in inventory over time. This setup reduces inventory carrying and warehousing costs. The cost per customer order drops because a human isn't needed for each special order. Customer satisfaction foes up because customers are surer that they'll get what they want, and they can order anytime.
      
  4. Inventory and accounting can be managed Putting up a website is easy, but it's much more difficult to integrate that front end website into the back-end processes such as inventory, accounting, and so on. It is also hard to integrate customer data between the web interface and other customer contacts points such as telephone call or mail order.
      
  5. New areas of business are developed and traditional middle man is eliminated. Informediaries, who provide information about products and who locate the best choice of price, replace intermediaries, the traditional middlemen. For example, Priceline.com helps customers set a price for an airline ticket or hotel reservation, and then airline or hotel responds. EBay allows customers to put their items up for auction and bid on items in real time. These new middlemen are allowing customers to do things they couldn't do before, in a way that convenient for everyone.
      
  6. E-commerce can improve the accuracy and speed for information exchange with internal and external business partnersEcommerce provides organizations with the ability to quickly share information with business partners. Ecommerce also reduces the number of times humans touch information, which reduces errors.
      
  7. E-commerce can lower the cost of customer service, purchasing, and other functions, but organizations shouldn't just automate band business processes. Organizations must evaluate their current business processes and organizational practices in light of new technologies. Ecommerce is more than just technology-organizations must also change the way they think about information sharing and knowledge management.

الأحد، 10 مارس 2013

E-commerce



Electronic commerce, commonly known as e-commerce, is a type of industry where buying and selling of product or service is conducted over electronic systems such as the Internet and other computer networks. Electronic commerce draws on technologies such as mobile commerce,electronic funds transfersupply chain managementInternet marketingonline transaction processingelectronic data interchange (EDI), inventory management systems, and automated data collection systems. Modern electronic commerce typically uses the World Wide Web at least at one point in the transaction's life-cycle, although it may encompass a wider range of technologies such as e-mail, mobile devices social media, and telephones as well.

Electronic commerce is generally considered to be the sales aspect of e-business. It also consists of the exchange of data to facilitate the financing and payment aspects of business transactions.


:E-commerce can be divided into

  • E-tailing or "virtual storefronts" on websites with online catalogs, sometimes gathered into a "virtual mall"
  • The gathering and use of demographic data through Web contacts and social media
  • Electronic Data Interchange (EDI), the business-to-business exchange of data
  • E-mail and fax and their use as media for reaching prospective and established customers (for example, with newsletters)
  • The security of business transactions

التسويات الجردية -مفاهيم محاسبية

التسويات الجردية

 هي تعديل أرصدة الحسابات في نهاية الفترة المالية (سنة غالبا) بحيث تعكس كل منها مايخص الفترة المالية، وتكون مساوية للواقع، او للحسابات على الواقع، يعني نشوف مثلا حساب زي الخزينة عندنا، فيها على الورق 100.000ج، نروح نجرد الواقع يعني نعد الخزينة فعليا، فلو مساوية يبقى مفيش مشاكل، ولو اقل او اكتر من اللي في ميزان المراجعة عندنا يبقى نعمل قيد تسوية وهي تعديلات تتم على الحسابات لتعديل ارصدتها لتكون مساوية لام الواقع، وده غير قيود الاقفال التي يتم اجراءها لاقفال حسابات النتيجة بعد عمل التسوية اللازمه والاقفال يعني ( نخليها تساوي صفر ).

مبدأ الاستحقاق :

 هو تحميل الفترة المحاسبية بما يخصها من نفقات وايرادات بغض النظر عن ما ان كانت قد دفعت او حصلت بالفعل خلال تلك الفترة المالية، ويمثل الرصيد للنفقات والايرادات في ميزان المراجعة الرصيد المدفوع بالفعل خلال الفتره المالية، ونضيف عليه الرصيد المستحق وهو الرصيد الخاص بالفتره المالية ولكن لم يدفع او لم يحصل بعد، ونطرح منه الرصيد المقدم وهو الرصيد المدفوع او المحصل والغير خاص بالفترة المالية محل الحسابات.يعني لو كان رصيد الايجارات عندنا 13.000ج، والايجار السنوي 12.000ج، يبقى واضح ان المفروض كنا ندفع 12 مش 13، يعني مايخص الفتره هو 12.000ج وليس 13.000ج، اذا واضح ان عندنا 1000ج زيادة، لانها مقدم للسنه القادمة، يبقى ندخل حسابات النتيجة (ارباح وخسائر ومتاجرة) مبلغ 12.000ج وهو مايخص الفتره من نفقات، و المبلغ المقدم 1000ج يتم وضعة في المركز المالي كأصول لانه مصروف مقدم يعني لينا، لحد مانيجي السنه الجاية ويكون استحق كمصروف خلاص يبقى يذهب مع الريح ونخلص.
1- جرد النفقات والايرادات.
2- جرد الأصول الثابتة ( الاهلاك ).
3- جرد الاصول المتداولة والالتزامات ( المخصصات الاخرى ).
1- جرد النفقات والايرادات :
عايزين نجيب النفقات والايرادات الخاصة بالفتره بعيد عن ماان كانت دفعت او حصلت ام لا، لذلك نستخدم هذه المعادلة:
مايخص الفتره من نفقات او ايرادات = الرصيد الدفتري (المدفوع الموجود في الارصدة) + الرصيد المستحق – الرصيد المقدم
وزي ماقلنا الفرق بين الرصيد الدفتري والرصيد المستحق والرصيد المقدم (انظر مبدأ الاستحقاق).
يعني احنا عندنا 3 احتمالات، اولا انه يكون الرصيد الدفتري مساوي للواقع وساعتها مفيش مشاكل، والاحتمال الثاني انه يكون اكبر من الواقع ولما تعوض في المعادلة دي هتلاقي انه هيبقى فيه رصيد مقدم، والاحتمال الثالث انه يكون اقل من الواقع يبقى فيه رصيد مستحق.

المصروفات والايردات المقدمة :
يعني الرصيد المدفوع او الدفتري اكبر من الواقع اي اكبر من نصيب الفتره يعني انا دفعت كده رصيد مقدم وفي الحالة دي هعوض في المعادلة وهنجيب مايخص الفترة ونطرح الرصيد المقدم، يعني هنخفض ايراداتنا ونفقاتنا بقيمة الايرادات والنفقات المقدمه، ونعمل قيد التسوية الاتي :
بالنسبة للنفقات :
×× من حـ/ المصروف المقدم
×× الى حـ/ المصروف
ويظهر المصروف المقدم في قائمة المركز المالي كرصيد مدين كاحد الاصول، لان المصروف المقدم مصروف دفعناه وبقى لينا ولما يجي وقته يبقى جه وقت استحقاقه يبقى يروح خلاص.
ورصيد المصروف بعد تخفيضه يذهب الى حسابات النتيجة من ارباح وخسائر ومتاجرة، وفي بداية الفترة المالية الجديدة وعند استحقاق المصروف المقدم يتم تسوية المصروف المقدم بقيد عكسي لاضافته على مصروفات الفتره التالية اللي بقينا فيها :
×× من حـ/ المصروف
×× الى حـ/ المصروف المقدم

بالنسبة للايرادات :برضه لو كانت الايرادات اكبر من ما يخص الفتره زي الكلام اللي فات، يبقى فيه ايراد مقدم، بس الايراد المقدم يعتبر التزام، عشان احنا اخدنا ايراد مش وقته، لسه مقدم، يبقى علينا لغاية مايجي وقته يا زعيم يذهب ويا الريح …
×× من حـ/ الايرادات ثم ×× من حـ/ الايراد المقدم
×× الى حـ/ الايراد المقدم ×× الى حـ/ الايرادات
استنتاج :
المصروفات ــــــــــــــــــــــــــــــــــ مدين ـــــــــــــــــــــــ حـ/ أرباح وخسائر ومتاجرة
الايردات دائن ـــــــــــــــــــــــــــــــ دائن ــــــــــــــــــــــــ حـ/ ارباح وخسائر ومتاجرة
المصروف المقدم ــــــــــــــــــــــــــ مدين ـــــــــــــــــــــــ المركز المالي كأصل
الايراد المقدم ــــــــــــــــــــــــــــــــ دائن ــــــــــــــــــــــــ المركز المالي كالتزام
المصروف المستحق ـــــــــــــــــــــ دائن ــــــــــــــــــــــــ المركز المالي كالتزام
الايراد المستحق ـــــــــــــــــــــــــــ مدين ـــــــــــــــــــــــ المركز المالي كأصل
المصروفات والايرادات المستحقة :
المصروف المستحق هو مصروف علينا ، مستحق علينا، يعني احنا اللي هندفعة عشان كده يعتبر التزام، اما العكس مع الايرادات، الايراد المستحق هو مستحق لينا يعني احنا اللي هناخده.
ويصبح قيد التسوية لتسوية مايخص الفتره من نفقات او ايرادات :
×× من حـ/ المصروف
×× الى حـ/ المصروف المستحق
تعلية او زيادة المصروف الخاص بالسنه بقيمة المصروف المستحق الذي لم يدفع ولكنه خاص بالفترة. وعند الفتره المالية التالية وعنما يستحق هذا المصروف نقوم بدفعة للغير :
×× من حـ/ المصروف المستحق
×× الى حـ/ الخزينة او البنك
وكذلك الحال للايرادت مع الفرق ان الايراد المستحق يعتبر اصول :
×× من حـ/ الايراد المستحق ثم ×× من حـ/ البنك او الخزينة
×× الى حـ/ الايراد ×× الى حـ/ الايراد المستحق
2- جرد الأصول الثابتة ( الإهلاك ) :
الاهلاك هو قيمة النقص التدريجي في الاصول نتيجة عوامل الاهلاك المتعدده من استخدام الى مضي مده الى تقادم (ظهور اصول احدث تكنولوجيا) الى نفاد (انتهاء ابار البترول مثلا).
ويكون قيد تسوية الاهلاك كالاتي :
×× من حـ/ الاهلاك
×× الى حـ/ الاصل ( بالطريقة المباشرة، يخصم الاهلاك مباشرة من قيمة الاصل)
أو
×× الى حـ/ مخصص اهلاك الاصل ( الطريقة غير المباشرة، حيث يتم تجميع اهلاك الاصل في حساب وسيط يسمى المخصص ويعتبر كالتزام علينا بالنسبة للاصل واي مخصص دائن بالطبع، وفي نهاية عمر الاصل الانتاجي او لو حبينا نبيع الاصل يبقى نقفل المخصص في الاصل )
طبعا طريقة المخصص افضل، لانك بتحافظ على قيمة الاصل التاريخية والاصل بيفضل بالقيمة الاولية اللي اشتريته بيها، ومابيتغيرش الا وقت البيع، وبعد كده الاهلاك يقفل في حساب الارباح والخسائر، وفي الطريقة المباشرة يظهر الاصل بقيمته الحالية بالميزانية، اما في طريقة المخصص فكما هو الحال في ان يقفل الاهلاك في الارباح والخسائر كخسارة، اما الاصل فيظهر بقيمته التاريخية مطروح منه مخصص اهلاك الاصل كطرح شكلي في الميزانية.
3- جرد الاصول المتداولة والالتزامات ( المخصصات الاخرى ).

المخصصات ثلاث أنواع :
- مخصصات الاصول الثابتة وهي الاهلاك
- مخصصات الاصول المتداولة وهي مخصصات تقويمية مثل مخصص هبوط اسعار المخزون ومخصص الديون المشكوك في تحصيلها ومخصص الاجيو، لكل اصل ثابت مخصص باسم خاص به ولا تختلف طريقة معالجته عن طريقة معالجة مخصص الاهلاك، بل هي اختلاف مسميات فقط.
- مخصصات الالتزامات، مثل مخصصات الضرائب ومخصصات التعويضات القضائية، وتظهر هذه المخصصات بجانب الخصوم في الميزانية لان مالهاش اصل تتطرح منه.


منقول للفائدة العامة ونشر العلم النافع